כרטיס אשראי נטען – מי צריך אותו ולמה?

נערך ב-29 במאי 2023

Rounded avatar

משה כסיף

כתב כלכלי ותיק בפורטלים מובילים

כרטיס אשראי נטען הוא הכינוי הנפוץ בישראל לכרטיס prepaid. מדובר בכרטיס שמאפשר למחזיק בו להתנהל באמצעותו בדומה להתנהלות בכרטיס אשראי. ההבדל בין שני סוגי הכרטיסים הוא שההתנהלות בכרטיס הנטען מוגבלת אך ורק לסכום הכסף שהוטען בו מראש.


כאשר הופיעו הכרטיסים הראשונים מהסוג הזה, ההנחה הייתה שרק מי שלא יכולים להתנהל באמצעות כרטיס אשראי רגיל, ישתמשו בהם. עם הזמן התברר כי כרטיס אשראי נטען טומן בחובו יתרונות משמעותיים, שאותם נפרט בהמשך המאמר.


היתרונות הללו הפכו את כרטיס האשראי הנטען לאמצעי תשלום חשוב, שרבים מחזיקים בו בנוסף לכרטיס אשראי אחד או יותר שמצוי ברשותם. מה זה בעצם כרטיס נטען? איך כרטיס אשראי נטען עובד? מי צריך כרטיס נטען ומה היתרונות שלו? אילו גופים מציעים כרטיסי אשראי נטענים לציבור הרחב? במאמר שלפניכם נשיב בהרחבה לשאלות הללו ונציג את כל היתרונות של כרטיס ויזה נטען, או כל כרטיס אשראי נטען אחר. 

צילום: אילוסטרציה

צילום: אילוסטרציה

מה זה כרטיס אשראי נטען ואיך הוא עובד?

כרטיס אשראי נטען הוא למעשה כרטיס שניתן לעשות בו שימוש אך ורק אם הוטען בו מראש סכום כסף. בהעדר טעינה, הכרטיס איננו אלא חתיכת פלסטיק חסרת תועלת.


מי שמעוניין לקבל כרטיס אשראי נטען, צריך בראש וראשונה לפנות לאחת החברות המנפיקות כרטיסי אשראי מהסוג האמור. מרבית חברות האשראי פועלות כיום גם בתחום הזה, ומאפשרות לכלל הציבור להנפיק כרטיס חיוב, או בכינוי הנפוץ שלו - כרטיס אשראי נטען.


אחרי שהכרטיס נמסר למי שהנפיק אותו, נדרש הליך הפעלה של הכרטיס. מרגע שההפעלה בוצעה, ניתן לפעול באמצעות הכרטיס.


בראש וראשונה, יש צורך להטעין את הכרטיס. ההטענה אפשרית באמצעות העברה בנקאית, או הטענה במזומן בנקודות שנקבעו מראש לצורך כך. כמו כן, ניתן לטעון את הכרטיס הנטען ישירות מכרטיס אשראי קיים.

מרגע ההטענה ואחרי שהיא אושרה, ניתן להשתמש בכרטיס בדיוק כמו בכל כרטיס אחר. זאת, עד למגבלת הסכום שהוטען מראש בכרטיס. 

מה היתרונות של כרטיס האשראי הנטען?

כרטיס אשראי נטען מעניק מגוון יתרונות לאוחזים בו. בין השאר, הכרטיס הנטען מגדיל את הביטחון בהתנהלות השוטפת ומגביל את הנזק האפשרי במקרה של גניבה. בשורות להלן נביא הסבר נרחב באשר ליתרונות הללו: 


הגבלת הנזק במקרה של גניבה

אחד היתרונות הבולטים של כרטיס אשראי נטען טמון בעובדה שלא ניתן לנצל שום סכום מעבר לסכום שהוטען בכרטיס. כך, אם הכרטיס הזה נגנב, גם אם הגנבים עושים בו שימוש, הנזק יהיה מוגבל. זאת, בלי קשר לעובדה שבמרבית המקרים, משהוכח כי לא בעל הכרטיס עשה בו שימוש, נוטות חברות האשראי להחזיר את הכסף שנגנב. 


התנהלות בטוחה בנסיעות לחו"ל

נסיעה לחו"ל, עם כל הכיף ועם כל ההתרגשות הכרוכה בה, טומנת בחובה גם לא מעט סיכונים. כרטיס ויזה נטען עשוי להפחית את הסיכונים, הן לגבי גניבות והן לגבי שימוש חריג בכרטיס, מה שאירע לא מעט בעבר. גם כאן, עצם הגבלת הסכום בכרטיס מגדילה את הרגשת הביטחון. 


רכישות באינטרנט ללא סיכונים

רכישות באינטרנט הן בהחלט דבר חיובי. עם זאת, גורמים עברייניים ופליליים מנצלים מעת לעת את הרוכשים, טומנים להם פח ומחייבים את כרטיס האשראי בסכומים מנופחים. גם כאן, ההגבלה של יתרת כרטיס נטען מסייעת להגבלת הנזק במקרה של גניבת פרטי כרטיס האשראי. 


אין צורך בהזדהות בעת רכישה באינטרנט

הפעלת כרטיס אשראי נטען מונעת את הצורך בהזדהות בעת ביצוע הרכישה. זאת, בניגוד להליך המקובל במקרה של רכישה באמצעות כרטיס אשראי רגיל. 


אפשרות לתת כרטיס אשראי נטען לילדים שלכם

מכל האפשרויות, ייתכן שהאפשרות לתת כרטיס אשראי נטען לילדים היא ההטבה המשמעותית ביותר בכרטיס. הורים מודאגים יכולים לצייד את הילדים באשראי, שימנע מהם מלהסתבך בבעיות מיותרות. השימוש בכרטיס מאפשר לעקוב אחרי ההתנהלות של הילדים בצורה טובה. 


מניעת חריגות במסגרת האשראי או בחשבון הבנק

כאשר יתרת כרטיס נטען ידועה מראש, וכאשר לא ניתן לבצע רכישות מעבר ליתרה, הדבר עשוי לסייע בצורה טובה יותר בתכנון התקציב החודשי. ממשיכים לקנות באמצעות הכרטיס, אבל כשהעירה הצבורה בכרטיס מסתיימת, מתקבצת התראה, כך שאפשר לדעת בדיוק מתי עברנו את הגבות. 


כרטיס אשראי נטען לבעלי חשבונות מוגבלים או למי שאין להם חשבון

למרות שבעידן המודרני כמעט שלא ניתן להעלות על הדעת מישהו שאין לו חשבון בנק, יש עדיין אנשים שמסיבות שונות פשוט אינם יכולים לפתוח חשבונות כאלה. בין השאר, מדובר באנשים שהיו או יש להם בעיות עם ההוצאה לפועל, או כאלה שמסיבות שונות אינם מעוניינים לחשוף את עצמם למערכת הבנקאית.


עבור אנשים כאלה, מוצעת האפשרות להתנהל באשראי גם ללא חשבון בנק, באמצעות כרטיס אשראי נטען. הכרטיס הזה מונע את הצורך בנשיאת מזומנים, ומצד שני ההחזקה שלו איננה מחייבת פתיחת חשבון.

קבוצה אחרת של אנשים שעבורם כרטיס אשראי נטען מהווה פתרון מצוין, היא קבוצת האנשים המוגבלים בחשבון הבנק שלהם. מתן אפשרות ללקוחות מוגבלים להתנהל באמצעות כרטיס אשראי נטען הפכה אותו לפופולארי והוא מהווה פתרון ייחודי, גם אם לא מושלם, עבור אנשים כאלה.  

יש לנו הצעות מעולות לכרטיס אשראי נטען!

שלחו לנו את הפרטים שלכם ואחד מהמומחים שלנו יחזור אליכם

בשליחת טופס הנך מאשר את תנאי התקנון

שליחה

מה החסרונות בכרטיס אשראי נטען?

בשני הסעיפים לעיל נסקרו היתרונות של כרטיס ויזה נטען של ויזה או כרטיס אשראי מסוג אחר. יחד עם זאת, חשוב לדעת שלכרטיסים מהסוג הזה יכולים להיות גם כמה חסרונות משמעותיים. בשורות להלן נסקור אותם בקצרה: 


אבדן כרטיס פירושו אבדן הסכום שהוטען בו

הטעינה של כרטיס אשראי נטען הופכת אותו למעשה לסוג של מחסן מזומנים, סוג של ארנק נייד. לפיכך, אבדן הכרטיס עלול לגרום למעשה לאבדן כל הסכום הטעון בו. הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים כאשר מדובר במי שנמצא בחו"ל.

עם זאת, חשוב לציין גם שאם אכן הוכח שלא בעל הכרטיס עשה בו שימוש, חברות האשראי עשויות להחזיר לבעל הכרטיס את הסכומים שנגנבו. 


ניתן לטעון סכומים מוגבלים

כל כרטיסי האשראי הנטענים מאפשרים טעינה של סכומים מוגבלים. מגבלת הסכום נועדה לשטי מטרות – הקטנת הסיכון לבעל הכרטיס, והגדלת האפשרות לגביית עמלות.

בדרך כלל, בעל הכרטיס משלם סכום מסוים או אחוז מסוים מהסכום עבור כל הטענה. כמו כן, אם הוא מושך כסף על חשבון היתרה, גם על זה הוא משלם. לפיכך, הטענה של סכומי כסף גבוהים עשויה להקטין בסיכומו של עניין את העמלות שמקבלת חברות האשראי.

 

הגבלות בשימוש

לא כל הכרטיסים מאפשרים רכישות בכל מקום. לכן, כשבוחרים כרטיס אשראי נטען חשוב לוודא שהוא מתאים לצרכים, וניתן לרכוש באמצעותו בבתי העסק המועדפים על הרוכש.


עמלות

חלק מחברות האשראי גובות עמלות גבוהות יחסית על כרטיסי האשראי הנטענים. הדבר מוצדק, לאור העובדה שהן לא יכולות לגבות עמלות על מסגרת האשראי וריבית. ועדיין, חשוב לשים לב לנושא הזה.


תשלומים

אין אפשרות לעשות עסקאות בתשלומים באמצעות כרטיס נטען.


ככלל, כרטיס אשראי נטען הוא פריט שכדאי שיימצא בכל ארנק, בין אם הוא טעון במזומנים ובין אם הוא רק זמין לטעינה. מדובר במוצר שכל אחד יכול למצוא את האופן שבו אפשר להפיק ממנו תועלת. 


אילו גופים פיננסיים מציעים כרטיס אשראי נטען?

נכון למועד כתיבת שורות אלה, קיימים מספר גופים פיננסיים או אחרים, המציעים להנפיק כרטיס אשראי נטען לכל דכפין. להלן כמה דוגמאות לגופים המאפשרים הנפקה של כרטיס ויזה נטען או סוגים אחרים של כרטיסים, כולל כרטיס אשראי נטען לילדים:  


כרטיס אשראי נטען של MAX

כרטיס GIFTCSRD שניתן להשתמש בו במגוון מקומות. ניתן לטעינה עד 2,500 ₪ בחודש. 


כרטיס ויזה נטען של כ.א.ל

ניתן להנפיק כרטיס כזה בכל אחד מסניפי דואר ישראל. הכרטיס נועד למי שהם מוגבלים בחשבון הבנק, או למי שפשוט אין להם חשבון כזה.

גם בעלי עסקים שמעוניינים לנהל חשבון קופה קטנה, יכולים לעשות את זה באמצעות כרטיס נטען. בכל חודש או בכל תקופה, נבחנת יתרת כרטיס נטען. כנגד הסכום החסר, חייב המשתמש להמציא קבלות ואישורים, כך שהקופה הקטנה תמיד תהיה מאוזנת. 


כרטיס ישראכרט נטען

רמי לוי, בשיתוף ישראכרט, הנפיק כרטיס אשראי נטען שניתן לעשות בו שימוש ברשת רמי לוי. מי שמשתמש בכרטיס הזה, זכאי להנחות ולמבצעים שונים, מה שעשוי להפוך את הקנייה באמצעותו למשתלמת ביותר. 


כרטיס אשראי נטען לילדים

מדובר בכרטיס שניתן להטעין אותו בסכום של 450, או סכום שמשתנה מעת לעת. סכום ההטענה לא גדל, ומותאם במיוחד לשימושם של ילדים ולצרכים המוגבלים שלהם. 


באופן עקרוני, לפני שהולכים על הנפקת כרטיס אשראי נטען עבורכם, כדאי לבחור את סוג הכרטיס המועדף עליכם. כו כן, כדאי לבחון את העמלות ואת התנאים שבהם הכרטיס הזה ניתן מגוון האפשרויות איננו גדול, אבל עדין כדאי להתאים את הכרטיס בצורה מיטבית לדרישות ולצרכים שלכם.